[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Boze Narodzenie (nastawione szczegolnie na sprawienie radosci dzieciom w atmosferze
rodzinnej), Nowy Rok (swiecki i powszechny), Wielkanosc (swieto radosci) oraz Dzien
Wszystkich Swietych (jedyne swieto zalobne).
W bardzo zroznicowany sposob, w zaleznosci od regionu, swieta lokalne upamietniaja
miejscowych patronow, bohaterow lub zdarzenia czesto odtwarzane podczas przedstawien
teatralnych. Wowczas cala spolecznosc odpowczywa1. Wiele wspolczesnych przedsiewziec
inspirowanych wiara i potrzeba wymiany doswiadczen ma charakter sakralny, np.
miedzynarodowe spotkania ekumeniczne mlodych chrzescijan zwiazanych ze wspolnota
Taize. Spotkania takie, podobnie jak pielgrzymki, lacza tradycje religijna z potrzeba
wzmocnienia tozsamosci lokalnej.
Istnieja takze uroczystosci zwiazane z wydarzeniami artystycznymi, jak festiwale teatralne i
muzyczne w Awinionie, Aix, Nancy. Gromadza one na dwa tygodnie tworcow i milosnikow
sztuki, ktorzy biora udzial w liczncych improwizacjach i happeningach. W tych
wspolczesnych tesknotach za przezyciem swieta odnajdujemy zbiorowy zapal wlasciwy
zgromadzeniom z dawnych czasow.
VI. Dzisiejsze obrzedy religijne.
1. Jak Europejczycy rozumieja religijnosc.
Wyniki ankiety europejskiej poswieconej wartosciom wspolczesnym opracowanej przez
J.Stoetzela dostarczaja wiele danych na temat postaw religijnych - glownie w sferze wierzen
oraz uprawianych praktyk. Okazuje sie, ze ponad 60% ankietowanych osob w dziewieciu
krajach deklaruje wyznawanie jakiejs religii oraz holdowanie wartosciom judeo-
chrzescijanskim (bez wzgledu na to, czy uwazaja sie za wierzace czy nie), nie zawsze majac
swiadomosc tego swiatopogladu. Z drugiej strony te liczby nie zgadzaja sie z deklaracjami
dotyczacymi okreslonych wierzen i praktyk religijnych, a te ostatnie takze zawieraja
sprzecznosci. Okolo 20% osob uznajacych sie za pobozne nie nalezy do zadnego oficjalnego
kosciola, ponad 1/3 zaniedbuje obrzedy, a 10% twierdzi, ze tak do konca nie wierzy w Boga.
Jak wiec rozumie sie w Europie poboznosc? Przede wszystkim w swietle wynikow ankiety,
byc poboznym znaczy odczuwac potrzebe Boga i to raczej Boga osobistego, a takze spedzac
czas na medytacji, kontemplacji i modlitwie. Te postawy sa dosyc znamienne, zwlaszcza w
porownaniu z umiarkowanie pozytywnym postrzeganiem instytucji koscielnych (50%%
opinii pozytywnych). Podkreslic trzeba niejednoznaczanosc tego podzialu - z jednej strony w
nieodwolalnie laicyzujacej sie Europie koscioly ciesza sie sporym zaufaniem , lecz z drugiej -
polowa ludzi odrzuca ich autorytet (z powodu negatywnej oceny lub zadania zmiany obrzedu
na bardziej odpowiadajacy ich potrzebom). Przyjrzyjmy sie roznym aspektom tych
kontrastow i ich konsekwencjom.
2. Spadek tradycyjnych praktyk we Francji.
Sposorod 70% Francuzow deklarujacych sie jako katolicy jedynie 12% regularnie bierze
udzialw coniedzielnej mszy, 6% co najmniej raz w miesiacu, a pozostali nie uczestnicza w
nabozenstwie wcale lub pojawiaja sie na nim wyjatkowo. Szacunkowa ocena ilosci osob
praktykujacych regularnie wynosila: w roku 1960 - 30%, w 1970 - 20%, co pozwala przyjac,
ze od 25 lat mamy do czynienia ze znacznym i ciaglym jej spadkiem. Wydaje sie, ze prog
zostal juz osiagniety.
Ankiety dotyczace stanu i przemoan praktyk religijnych sa trudne do zinterpretowania z
powodu niezgodnosci danych szacunkowych pochodzacych z parafii i diecezji (por.
umieszczony w bibliografii Atlas praktyk religijnych katolikow) oraz wynikow sondazy
przeprowadzanych na zlecenie roznych instytucji1.
Jesli idzie o przyjmowanie sakramentow, spadek ilosciowy jest podobny, tylko mniej
uderzajacy. Od roku 1958 do 1978 (przez ponad 20 lat) ilosc chrztow spadla (z 90% na 70%)
i amniejsza sie nadal, a dzieci sa chrzczone w coraz pozniejszym wieku. Od 1970 r. wyraznie
zmalala liczba slubow cywilnych i koscielnych, ale wskaznik pogrzebow z udzialem
duchownych okazal sie tylko nieco nizszy.
Sondaz SOFRES z 1986 r. pokazuje, ze wiekszosc Francuzow podaje sie za wierzacych z
przekonanaia lub z tradycji (56%), z czego 30% jest szczegolnie pewne slusznosci swych
pogladow, a 1/4 deklaruje niepewnosc lub sceptycyzm.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]