[ Pobierz całość w formacie PDF ]
explicite, poniewa wiele składników zasadniczej skali wartości będzie istniało
tylko implicite w tym e planie, więc sam plan w ka dym szczególe, de facto ka
de działanie rządu musi stać się świętością, nie podlegającą krytyce. Skoro
ludzie mają wspierać wspólne dą enia bez wahania, to muszą być przekonani, e
nie tylko zamierzone cele, ale równie dobrane środki są słuszne. Oficjalna
doktryna, której wyznawanie musi zostać narzucone, będzie zatem obejmować
wszystkie poglądy odnośnie faktów na jakich opiera się plan. Publiczna
krytyka, a nawet wyra anie wątpliwości, musi być zakazane poniewa osłabia to
społeczne poparcie. Jak to relacjonują Webbowie na temat sytuacji w ka dym
rosyjskim przedsiębiorstwie: w momencie, gdy praca postępuje,
jakiekolwiek publiczne wyra anie wątpliwości, czy nawet obaw, e plan się nie
powiedzie, jest aktem nielojalności, a nawet zdrady ze względu na mo liwy
wpływ na wolę i działania reszty załogi.
Soviet Communism, s. 1038.> Gdy wątpliwości lub obawy nie dotyczą sukcesu
jednego przedsiębiorstwa, ale całego planu społecznego, tym bardziej musi być
to traktowane jako sabota . Tak więc fakty i teorie muszą stać się przedmiotem
oficjalnej doktryny w stopniu nie mniejszym ni poglądy na temat wartości. Cały
aparat upowszechniania wiedzy szkoły, prasa, radio i film będą u ywane
wyłącznie do szerzenia takich poglądów, które bez względu na to czy są
prawdziwe czy fałszywe, wzmocnią wiarę w słuszność decyzji podjętych przez
władzę. Wszelka zaś informacja, która mogłaby wywołać wątpliwości lub wahania
będzie ukrywana. Przypuszczalny wpływ na lojalność ludzi wobec systemu staje
się jedynym kryterium podejmowania decyzji czy dana informacja ma być
opublikowana czy zakazana. W krajach totalitarnych sytuacja jest stale i we
wszystkich dziedzinach taka, jak w innych krajach w czasie wojny, w niektórych
obszarach ycia. Wszystko, co mogłoby zasiać wątpliwości co do mądrości rządu,
albo wywołać niezadowolenie, będzie ukrywane przed ludzmi. Okazje do niepo
ądanych porówna z warunkami w innych krajach, wiedza o mo liwych alternatywach
w stosunku do przyjętego w danej chwili kursu, informacje, które mogłyby
sugerować, i rząd nie jest w stanie dotrzymać obietnic lub, e nie wykorzystuje
mo liwości poprawy istniejących warunków wszystko to będzie tłumione. W
konsekwencji nie ma dziedziny, w której nie byłaby praktykowana systematyczna
kontrola informacji i narzucana uniformizacja poglądów. Odnosi się to nawet do
dziedzin ewidentnie najodleglejszych od wszelkich spraw politycznych, a w
szczególności do wszystkich nauk, nawet najbardziej abstrakcyjnych. Aatwo
zauwa yć, a doświadczenie potwierdziło to dostatecznie, e w dyscyplinach
bezpośrednio związanych z człowiekiem i jego sprawami - i dlatego
wywierających najbardziej bezpośredni wpływ na poglądy polityczne - takich jak
historia, prawo czy ekonomia, bezinteresowne poszukiwanie prawdy nie mo e być
dozwolone w systemie totalitarnym, i e usprawiedliwianie poglądów oficjalnych
staje siÄ™ jedynym przedmiotem ich zainteresowania. W krajach totalitarnych te
dyscypliny naukowe stały się rzeczywiście najwydajniejszymi fabrykami
oficjalnych mitów, których rządzący u ywają do kierowania umysłami i wolą
swych poddanych. Nic więc dziwnego, e w tych dziedzinach nawet pozory szukania
prawdy są zarzucone, i e władza decyduje, jakie koncepcje winny być wykładane
i publikowane. Totalitarna kontrola opinii obejmuje jednak tak e problematykÄ™,
która na pierwszy rzut oka wydaje się nie mieć znaczenia politycznego. Czasem
trudno wyjaśnić dlaczego poszczególne koncepcje mają być oficjalnie zakazane,
a inne popierane, i jest rzeczÄ… zadziwiajÄ…ce, e te sympatie i antypatie sÄ… w
oczywisty sposób podobne w ró nych systemach totalitarnych. Aączy je w
szczególności głęboka niechęć do bardziej abstrakcyjnych form myślenia
niechęć, która cechuje tak e wielu kolektywistów pośród naszych uczonych. Czy
przedstawia się teorię względności jako semicki atak na podstawy
chrześcijaskiej i nordyckiej fizyki, czy te jako sprzeczną z
materializmem dialektycznym i dogmatem marksistowskim, sprowadza siÄ™ w
znacznej mierze do tego samego. Nie czyni te większej ró nicy, czy pewne
twierdzenia statystyki matematycznej są atakowane poniewa stanowią część
walki klasowej na froncie ideologicznym i sÄ… produktem historycznej roli
matematyki jako pozostającej na usługach bur uazji, czy te cała dziedzina
jest przedmiotem potępienia poniewa nie daje gwarancji, e będzie słu yć
interesom narodu. Wydaje siÄ™, e czysta matematyka w nie mniejszym stopniu
staje się ofiarą i, e nawet utrzymywanie pewnych poglądów na temat natury
ciągłości mo e być uznane za bur uazyjne przesądy. Zgodnie z
raportem Webbów, "Journal for Marxist-Leninist Natural Sciences" zawiera
następujące hasła: Popieramy stanowisko partii w matematyce. Jesteśmy za
czystością teorii marksistowsko-leninowskiej w chirurgii. W Niemczech
sytuacja wydaje siÄ™ bardzo podobna. "Journal of the National-Socialist
Association of Mathematicians" pełen jest partii w matematyce, a
jeden z najbardziej znanych fizyków niemieckich, laureat nagrody Nobla Lenard,
zatytułował dzieło swego ycia Fizyka niemiecka w czterech tomach! Pozostaje
całkowicie w zgodzie z duchem totalitaryzmu, e zakazuje on wszelkiej ludzkiej
aktywności wykonywanej dla niej samej, bez dalszego celu. Nauka dla nauki,
sztuka dla sztuki na równi budzą odrazę wśród faszystów, naszych
socjalistycznych intelektualistów i komunistów. K a d e działanie musi znalezć
swe uzasadnienie w świadomie przyjętym celu społecznym. Nie ma miejsca dla
adnej spontanicznej, niekierowanej działalności, poniewa mogłaby ona
[ Pobierz całość w formacie PDF ]