[ Pobierz całość w formacie PDF ]

per Spiritum Sanctum reviviscimus" (Z Boga siÄ™ rodzimy, w Jezusie umieramy, przez Ducha
Zwiętego zmartwychwstajemy). Zob. Józef Zwitkowski: "Okultyzm i magia w świetle
parapsychologii", reprint, Oficyna Wydawnicza POLCZEK, Kraków, 1990- przyp. red.][Zob.
Mas Heindel: "Zwiatopogląd Różokrzyżowców. Ezoteryczne chrześcijaństwo przyszłości".
Wydawnictwo Pegaz, Warszawa, 1993  przyp. red.] nie odbywali przeważnie nauki w
szkołach tajemnych przed swym wtajemniczeniem.
20
www.teozofia.org  Teozofia w Polsce
W rozdziale następnym przeczytasz o stopniach przygotowawczych i o stopniach oświecenia.
Zorientujesz się, że do ćwiczeń na tych stopniach nie potrzeba osobnej szkoły. A jeżeli w
ezoteryce chrześcijańskiej napotkasz takie terminy jak: concentratio, meditatio lub
contemplatio, to będziesz tylko miał wskazówkę, że ćwiczenia tajemne nie były obce
klasztorom średniowiecznym. Także u różokrzyżowców znajdziesz takie terminy, które
pózniej przeszły nawet do nauki świeckiej i tam zostały wypaczone ich pierwotne znaczenia
pod wpływem kierunku materialistycznego tej nauki. Zastanów się tylko nad znaczeniem w
jakim dziś używa się wyrażeń: imaginacja, inspiracja lub intuicja. Mówi się o kimś, że
"imaginuje sobie", gdy wyobraża sobie coś nie istniejącego, zatem, gdy miewa złudzenia,
halucynacje. Inspiracji szukajÄ… dziÅ› ludzie nierzadko w alkoholu lub w narkotykach. A o
intuicji mówią nawet wtedy, gdy mają "intuicyjny" wstręt do pewnych potraw lub gdy
"intuicyjnie" klepią pacierze myśląc przy tym o czymś innym.
Z tego, co ci przedstawiłem, nie wynika, że nie istnieją dziś szkoły tajemne różokrzyżowe,
chrześcijańskie, buddyjskie lub inne. Istnieją do dziś, ale ustała już niezbędność przebywania
w nich osobiście. Jeżeli to w niczym nie przeszkodzi twym obowiązkom, twemu zadaniu
życiowemu, możesz wstąpić do takiej szkoły. Nie oczekuj jednak, że napotkasz gdzieś o niej
jakieś ogłoszenia lub, że ci ją poleci ktoś ze znajomych. Gdy ci szkoła taka będzie potrzebna,
wskaże ci ją twój Mistrz, chociaż dotychczas nie przeczuwasz nawet jego istnienia. Te szkoły,
które ogłaszają się publicznie i które za naukę biorą wynagrodzenie  są na pewno fałszywe.
IV
ZCIE%7Å‚KA
Skoro nauczyłeś się odpowiednio oceniać różnice między jogą staroindyjską a nowoczesną,
potrafisz pogodzić się także z tym, że stopnie tej jogi będą odpowiadać naszemu obecnemu
poziomowi rozwoju, mimo zachowania ich nazw pradawnych. Zachowamy zatem nazwy
sanskryckie, choćby z tego powodu, że w języku polskim  ani w żadnym europejskim  nie
ma słów, które by równie zwięzle i ściśle charakteryzowały to, co zawierają w sobie wyrazy
sanskryckie.
Nazwy te napotyka się w przeróżnych kompilacjach i plagiatach europejskich, tym bardziej
zwykle bezkrytycznych, że i Hatha joga posługuje się tymi samymi, co Radża joga nazwami,
chociaż oznaczają w niej całkiem coś innego. Są one następujące: jama, nama, asana,
pranajama, pratjahara, dharana, dhjana i samadhi. Wiesz zapewne że tych stopni nie należy
mylić z ośmioma stopniami "szlachetnej ośmiorakiej ścieżki" zawartej w pismach
buddyjskich. Zobaczysz pózniej, że cała ta ośmioraka ścieżka, to jeden ze stopni jogi [Zob.
Paul Carus: "Nauka Buddy". Przekład Wanda Dynowska. Oficyna Wydawnicza UNUS,
Wałbrzych, 1991; Andrzej Szyszko-Bohusz: "Hinduizm, buddyzm i islam". Wyd.
Ossolineum, Wrocław, 1990. Paul Brunton. Zcieżkami jogów. Wyd. Pegaz, Warszawa,
reprint. 1992  przyp. red.].
Zaraz przy pierwszym ze stopni spostrzeżesz jak dalece różni się on dziś od stopnia Radża
jogi praindyjskiej. Jama oznacza dosłownie "wstrzymanie" (zakaz), jest to zatem
oczyszczanie się bierne. Nie masz tu wbudować w swe ciała własności nowych, tylko
powstrzymywać się od popadania w dotychczasowe błędy. U Indów "jama" obejmowała
21
www.teozofia.org  Teozofia w Polsce
"pięć przykazań" (zaleceń, zakazów): nie zabijać, nie kłamać, nie kraść, żyć umiarkowanie i
nie brać podarków.
Już z tego widzisz jak daleko postąpiliśmy naprzód w rozwoju od czasów Radża jogi. Dla nas
dziś każde z tych przykazań, może z wyjątkiem piątego, jest czymś tak rozumiejącym się
samo przez się, że właściwie wyliczanie ich byłoby zbyteczne. Jednak pózniej zobaczysz, że i
dziś mają te przykazania swoje uzasadnienie, jeżeli rozumie się je właściwie i odpowiednio
do naszego aktualnego poziomu rozwoju.
Drugim stopniem jest nama (nakazy). Na nim wyraznie zaznacza się rozbieżność między
Hatha jogą a Radża jogą. Hatha joga obejmuje praktyki przeważnie fizyczne (zabiegi natury
higienicznej) w sześciu swych przepisach: basti, neti, laukiki, dhauti, tratakam i kapa-labhati,
których znaczenie jest dla ciebie obojętne. Radża joga zawiera również sześć reguł czyli [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • freetocraft.keep.pl
  • Strona Główna
  • 2. Patricia A. Mckillip Dziedziczka Morza i Ognia
  • Farmer, Philip Jose World of Tiers 01 The Maker of Universes
  • Aubrey Ross [Sensual Captivity 05] Seer (pdf)
  • J. A. Jance Joanna Brady 04 Dead to Rights
  • Caine Rachel Wampiry z Morganville 08 PocaśÂ‚unek śÂšmierci
  • 027. Morgan Sarah Urodzony zdobywca
  • Fiedler Arkady SpotkaśÂ‚em szcz晜›liwych Indian
  • Grabbed 2 Caught by Menace
  • 495. Iding Laura MiśÂ‚ośÂ›ć‡ to za maśÂ‚o
  • Dixie Lynn Dwyer [Menage Amour 165] Were She Belongs (pdf)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • hannaeva.xlx.pl