[ Pobierz całość w formacie PDF ]
pozostaną nietknięte i silne, tak też dopóki uśpione pragnienia nie zostaną
wykorzenione, cierpienie będzie wyrastać wciąż na nowo. 5
339. Zagubionego człowieka, w którym trzydzieści sześć strumieni pragnień
wartko płynie w kierunku przedmiotów rozkoszy, porywa powódz jego na-
miętnych myśli.*
6
340. Te strumienie płyną wszędzie, a dziki powój (pragnień) kiełkuje i rozra-
sta się. Widząc, że powój ów wystrzelił w górę, odetnij jego korzeń mądro-
ścią. 7
341. Napływające od wszystkich przedmiotów i podsycane pragnieniami,
powstaje w ludziach doznanie przyjemności. Nastawieni na przyjemności i
poszukujący zadowolenia, ludzie padają ofiarą narodzin i rozkładu.
8
342. Osaczeni przez pragnienia, ludzie biegają w koło niczym złapane w
sidła zające. Mocno uwięzieni w myślowych okowach, przez długi czas wciąż
na nowo doznają cierpień. 9
343. Osaczeni przez pragnienia, ludzie biegają w koło niczym złapane w
sidła zające. Kto tęskni za wolnością od wzburzonych namiętności, powinien
usunąć swe pragnienia. 10
344. Są tacy, którzy odwracając się od gęstwiny pragnień (życia domowe-
go), podejmują życie w gęstwinach lasów (jako mnisi). Lecz uwolniwszy się
DHAMMAPADA
48
już od domostw, przybiegają do nich z powrotem. Zważcie na tych ludzi! Choć
wyswobodzeni, pędzą z powrotem w sam środek swych więzów! 11
Pragnienia
49
345-346. Mędrcy mówią: nie te więzy są mocne, które są zrobione z żela-
za, drewna czy konopnych powrozów. Zauroczenie i tęsknota za klejnotami
i ozdobami, dziećmi i żonami - te są dużo mocniejszymi więzami, które ścią-
gają człowieka w dół, i choć na pozór luzne, są trudne do zrzucenia. Mędrcy
odcinają również te więzy. Porzuciwszy przyjemności zmysłowe i wyzbywszy
się pragnień, wyrzekają się świata.
12-13
347. Zauroczeni żądzą ludzie wpadają z powrotem w wirujący strumień
(sansary), niczym pająk w sieć, którą sam uprządł. Mędrcy odcinają to rów-
nież. Nie mając żadnych pragnień, porzucają wszelkie cierpienie i wyrzekają
się świata. 14
348. Puść przeszłość, puść przyszłość, puść terazniejszość i przekrocz na
drugi brzeg istnienia. Z umysłem całkowicie wyzwolonym, nie dotrzesz już
więcej do narodzin i śmierci.
15
349. Człowiek dręczony złymi myślami, opanowany przez namiętności i od-
dany pogoni za przyjemnościami, doznaje coraz to mocniejszych pragnień.
Czyni to więzy naprawdę mocnymi. 16
350. Kto raduje się przezwyciężaniem złych myśli, kto medytuje nad nieczy-
stościami i jest zawsze przytomny - ten położy kres pragnieniom i zerwie
okowy Mary. 17
351. Kto osiągnął cel, jest nieustraszony, wolny od pragnień, wolny od na-
miętności, pousuwał ciernie istnienia - dla tego człowieka obecne śmiertelne
ciało jest już ostatnim. 18
352. Kto jest wolny od pragnień i przywiązań, doskonale biegły w odsłania-
niu prawdziwego znaczenia Nauki i zna prawidłową kolejność świętych tek-
stów - dla tego człowieka obecne śmiertelne ciało jest już ostatnim. Prawdzi-
wie zwany jest na wskroÅ› mÄ…drym, wielkim.
19
353. Zwycięzcą jestem nad wszystkim, wszystko poznałem, lecz nie przy-
wiązałem się do niczego, co poznane i pokonane. Porzucając wszystko, staję
się wolny poprzez niszczenie pragnień. Wszystko sam zrozumiałem, kogóż
więc powinienem zwać swoim nauczycielem ?*
20
354. Dar Dhammy przewyższa wszystkie dary; smak Dhammy przewyższa
wszelkie smaki; rozkosz Dhammy przekracza wszelkie rozkosze; ktoÅ› uwol-
niony od pragnień przezwycięża wszelkie cierpienie. 21
355. Bogactwo rujnuje jedynie głupców, a nie - poszukujących tego, co po-
za. Pożądając bogactw, niemądry człowiek rujnuje sam siebie i innych.
22
Pragnienia
50
356. Chwasty są zatratą pól, żądza jest zatratą ludzi. Zatem dary ofiarowa-
ne tym, którzy są wolni od żądzy, przynoszą obfite owoce. 23
357. Chwasty są zatratą pól, nienawiść jest zatratą ludzi. Zatem dary ofia-
rowane tym, którzy są wolni od nienawiści, przynoszą obfite owoce.
24
358. Chwasty są zatratą pól, ułuda jest zatratą ludzi. Zatem dary ofiarowane
tym, którzy są wolni od ułudy, przynoszą obfite owoce. 25
359. Chwasty są zatratą pól, pożądanie jest zatratą ludzi. Zatem dary ofia-
[ Pobierz całość w formacie PDF ]