X


[ Pobierz całość w formacie PDF ]

że ludzie są zmęczeni lub się nudzą. Może musisz zmienić sposób prowadzenia prezentacji.
Pomiń część swojej mowy. Omawiając pewne punkty, mów szybciej.
Zmień ton swojego głosu. Przerwij. Opowiedz anegdotkę. Utrzymywanie kontaktu
wzrokowego pozwala ludziom widzieć Ciebie, a Tobie widzieć ich. Staraj się mówić do
wszystkich, a nie tylko do osoby, która śledzi ruchy Twoich warg i potakuje albo też do
osoby, którą identyfikujesz jako decydenta.
Patrz na każdego. Mów do każdego. Wszyscy się liczą.
SPOS�B 67
KORZYSTAJ ZE ZRODK�W WIZUALNYCH
Słuchanie jest trudne. Nasza uwaga odrywa się nawet od najbardziej ekscytującego
mówcy, ponieważ myślimy szybciej niż mówca mówi. A ponadto, używanie tylko uszu do
odbioru informacji nie jest łatwe. Pomóc może wykorzystanie innych zmysłów. Jest ważny
powód, dla którego wielu z nas robi notatki, gdy ktoś mówi: większość z nas jest w stanie
więcej zapamiętać, gdy równocześnie patrzy i słucha. Istotnym celem stosowania środków
wizualnych jest pomóc ludziom w zapamiętaniu informacji. Innym powodem ich używania
jest wyjaśnienie Twojej wiadomości.
Co to są środki wizualne? Zrodki wizualne występują pod różnymi postaciami. Mogą
to być fotografie, mapy, reprodukcje, sygnały dawane ręką lub wyraz twarzy. Mogą to być
także rozdawane przez Ciebie publikacje. Również słowa mogą być środkami wizualnymi. W
prezentowaniu idei pomóc Ci mogą metafory i porównania. Dobieraj środki wizualne
dostosowane do Twojej wiadomości. Bądz więc pewien, że obrazy, które wybierasz będą
pomagać Twemu audytorium w zapamiętaniu Twoich słów, zamiast go dezorientować.
SPOS�B 68
PRZYGOTUJ SI NA PYTANIA
Pytania nie pojawiają się nieoczekiwanie na zakończenie wystąpienia. Przewiduj je i
przygotuj się do nich. Przedmiot Twego wystąpienia może być dla audytorium trudny lub
nawet zaskakujący. Mogą oni nie orientować się w nim tak dobrze jak Ty; prawdopodobnie
więc będą potrzebowali wyjaśnień. Jeśli mają pewną wiedzę na dany temat, mogą się nie
zgadzać z Twoją argumentacją. W każdym przypadku będą mieli pytania.
Jak masz się przygotować? Do odpowiedzi na pytania przygotuj się w oparciu o swoją
znajomość audytorium. Oceń możliwość pojawienia się różnych punktów widzenia w kwestii
będącej przedmiotem Twojego wystąpienia. Spojrzenie na problem może się zmieniać
zależnie od działu firmy i od osoby. Ponadto, ludzie mają swoje zakresy działalności.
Przygotowując się, przewiduj pytania, jakie mogą mieć ludzie o różnym spojrzeniu na
problem i z różnych sfer działalności. Przygotuj odpowiedzi. Powinny być proste i trafiać w
sedno. Zastanów się, czy nie byłoby dobrze poprosić kolegę o zadanie kilku pytań z tej
dziedziny.
Jeśli podczas prezentacji spotkasz się z trudnym pytaniem, na które nie znasz
odpowiedzi, przyzna} to. Nie udzielaj mętnej odpowiedzi, której będziesz pózniej żałował.
Jeśli nie jesteś pewien odpowiedzi, jakiej mógłbyś udzielić na miejscu, możesz zawsze
powiedzieć, że przeanalizujesz problem. Możesz także zapewnić pytającego, że przekażesz
mu informacje w terminie pózniejszym.
Zadawanie pytań przez wrogo nastawione audytorium może być ciężką próbą. Nie
kłam. Nie wmawiaj, że są w błędzie. Przyjmij odpowiedzialność na siebie. Trwaj przy
zaprezentowanym stanowisku. Podsumuj to, co powiedziałeś. Zachowaj wysokie morale.
Unikaj walki z antagonistycznie nastawionymi członkami audytorium. Jeśli dalej naciskają, to
oni, a nie Ty, zle wypadną i przegrają starcie. Jeśli jednak zdecydujesz się wyjść z nimi na
ring, ryzykujesz nadszarpnięciem swojej wiarygodności.
SPOS�B 69
TRZYMAJ NERWY NA WODZY
Nerwowe usposobienie to rzecz normalna; ale nie możesz się temu poddawać.
Obawiasz się tremy. Podczas przemowy wyobraz sobie, że jesteś aktorem. Im więcej
występujesz, tym lepiej poznajesz swoją  scenerię", i tym bardziej nabierasz wiary w siebie.
Im pewniej będziesz się czuł, tym mniej będziesz się denerwował. Poznaj swoje audytorium i
poznaj swoje granice. Im lepiej się przygotujesz, tym pewniejszym siebie możesz być,
ponieważ doświadczenie obniża poziom niepewności. Jednak spodziewaj się zdenerwowania,
zwłaszcza na początku.
Poznaj objawy swojego zdenerwowania. Wszyscy mamy swoje własne objawy. Czy
się pocisz albo robi Ci się słabo? Czy pocą Ci się dłonie? Czy trzęsą Ci się ręce? Czy kark Ci
czerwienieje? Czy tracisz głos? Czy często odchrząkujesz? Czy nogi wydają Ci się ciężkie lub
słabe? Czy odczuwasz mdłości w żołądku? Czy serce Ci łomocze? Jeśli tak, to czy możesz
coś zrobić, by opanować zdenerwowanie?
" Nie pij kawy przed wystąpieniem. Zamiast tego napij się wody o temperaturze pokojowej.
" Trzymaj się prosto i rób głębokie wdechy. Gdy zaczynasz, czyli w najbardziej stresującym
momencie, mów bardzo wolno. Pamiętaj, że najgorsze są pierwsza lub dwie pierwsze
minuty. Po tym zaczynasz się uspokajać. Tak więc bądz przygotowany na ten początkowy
niepokój.
" Zastanów się, jak na początku odwrócić uwagę od siebie. Niektórzy mówcy pokazują
przezrocza lub piszą na planszach, by skoncentrować uwagę audytorium na obrazie. Inni
zadają audytorium pytania.
" Przypomnij sobie uspokajające obrazy - jezioro, niebo, plażę.
" Przypomnij sobie, że masz się podzielić z audytorium czymś istotnym. Twoja rola jest tu
bardzo ważna.
Twoje zdenerwowanie ustąpi, ale powróci przy następnej okazji, gdy będziesz mówił.
To przypływ adrenaliny wywołuje u Ciebie pobudzenie i pomaga udoskonalić Twoje
przemówienie.
SPOS�B 70
PRACUJ W ZESPOLE
Czasami wymaga się od Ciebie przeprowadzenia zespołowej prezentacji. W takim
przypadku musisz się wspólnie przygotować. Jeśli tego nie zaniedbasz, wypadniesz bardzo
dobrze.
W czasie samej prezentacji członkowie zespołu, którzy nie zabierają głosu powinni
patrzeć na obecnych i słuchać, co ich koledzy mówią. Jednym z powodów jest to, że mogą
zareagować w razie pomyłki kolegi. Innym powodem jest demonstrowanie przykładu
zachowania, jakiego oczekujecie od audytorium. Chcecie przecież, by audytorium słuchało i
reagowało na to, co słyszy. Jeśli rozglądasz się po sali lub rozmawiasz z kolegą, odwracasz
tym uwagę audytorium i swoim zachowaniem sugerujesz, że to, co się mówi jest nieistotne.
Wiesz, że to jest istotne. Twoja postawa powinna mówić audytorium, że jest to ważne.
Gdy wraz z kolegami robicie przygotowania, powinniście ustalić: kto, co i w jakiej
kolejności będzie mówił. Charakter prezentowanego materiału sam narzuca logiczny podział.
Ustalcie, kto się zajmie wprowadzeniem, utrzymaniem porządku oraz pytaniami bądz [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • freetocraft.keep.pl
  • Strona Główna
  • Acland Floyer Andrew Doskonale umiejetnosci interpersonalne(1)
  • Trucizna doskonała
  • Hayek Friedrich August von Droga do zniewolenia
  • Anne Hampson Where the South Wind Blows (pdf)
  • Le Guin Ursula Cykl Ziemiomorze 05 OpowieśÂ›ci z Ziemiomorza
  • Andre Norton The Defiant Agents
  • J.C. Holly The Wolves Of Shade County 02 Cabin Fever
  • eBook Hegel Philosophy of Mind
  • Maria z Irlandii
  • Chmury i śÂ‚zy James Ngugi (Ngugi wa Thiong'o)
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • loviesia2000.opx.pl
  • Drogi uĹźytkowniku!

    W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By mÄ‚Ĺ‚c to robić prosimy, abyś wyraziĂ„ÄââÄâââ€ĹËâ€Ë‡Ä‚„‚‚¬ÄąË‡Ă„‚‹Â˜Ä‚˘â€šÂ¬ÄąË‡Ä‚‚¬Ă‚¦Ă„‚‚‚ zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częĹÂââ‚ĂÄâ€ÄÄ…ˇÄ‚‹Â˜Ä‚˘â€šÂ¬ÄąË‡Ă„‚‚¬Ă„ąĹşciowo finansować rozwÄ‚Ĺ‚j świadczonych usług.

    Pamiętaj, Ĺźe dbamy o TwojĂ„Â… prywatność. Nie zwiĂ„ÄÄââââ‚ÂÂ¬Ă„ąË‡Ä‚‚¬ÄąË‡Ă„‚‹Â˜Ä‚˘â€šÂ¬ÄąË‡Ă„‚˘â‚¬ĹˇÄ‚˘â€žË˜kszamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy rÄ‚Ĺ‚wnieĹź o bezpieczeństwo Twoich danych. WyraĹźonÄ‚ââ‚Ăâ€ÄÄââ‚Â¬Ă‚¦Ă„‚‹â€ˇÄ‚„‚‚¬Ă„ąÄľĂ„‚‚… zgodę moĹźesz cofnąć w kaĹźdej chwili.

     Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Ĺ‚w w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatnoĂ„Äâ€ÂĂâ€ĹÄÄľÄ‚„‚˘â‚¬ĹˇÄ‚˘â‚¬ĹˇÄ‚‚¦Ă„‚„‚‚›ci. Rozumiem jĂ„Â… i akceptuję.

     Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerÄ‚Ĺ‚w w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) PolitykÄ‚â€ĹÄÄÄÄĂ˘â‚¬ĹˇÄ‚‹Â˜Ä‚˘â€šÂ¬ÄąË‡Ă„‚˘â‚¬ĹľÄ‚„ľÄ‚„‚„‚‚™ prywatności. Rozumiem jĂ„Â… i akceptuję.

    WyraĹźenie powyĹźszych zgÄ‚Ĺ‚d jest dobrowolne i moĹźesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcjĂ„Ââ„Äâ€ĹËââ‚ÂÂ¬Ä‚‹â€ˇÄ‚„‚„‚˘â‚¬ĹľÄ‚˘â‚¬ĹˇÄ‚˘â‚¬Ä…˜: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglĂ„Â…darce dla powyĹźej strony, z tym, Ĺźe wycofanie zgody nie bĂ„ĂââÄĂÄââ‚¬ĹˇÄ‚˘â‚¬Ä…˜Ă˘â€šÂ¬ÄąË‡Ă„‚‹Â˜Ä‚˘â€šÂ¬ÄąË‡Ä‚‚¬ÄąË‡Ă„‚˘â€žË˜dzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.