[ Pobierz całość w formacie PDF ]
musia a na swoje barki szko a. W jednym z przedwojennych periodyków pedagogicznych mo emy
przeczyta wypowied dr J. Dobrzy skiego, oddaj cego dobrze nastawienie ówczesnego pokolenia:
Trzeba pomy le o pa stwie, jego przysz ci ideowo ci: Polska to bariera, której s siednie narody
albo musz si op aci , albo j rozwali . Zadaniem Polski - osi gn stanowisko mocarstwowe,
uczyni , aby si wszystkim w niej dobrze dzia o. Naród, który chce , a nie wegetowa , musi czego
pragn ; dalecy od zakusów zaborczych, je eli jednak nie b dziemy niczego pragn , do niczego
, to zapragn inni - zagarn Polsk "3. M ode pokolenie wychowywane by o w tym w nie
duchu, mi ci do Polski wielkiej i niepodleg ej.
Po II wojnie wiatowej kraj nasz utraci niepodleg i sta si cz ci tzw. bloku sowieckiego.
Obowi zuj ideologi tego bloku by komunizm, który stanowi zasad organizacji ycia
politycznego, ekonomicznego i kulturalnego. Presji tej ideologii zosta a poddana równie edukacja.
Rzecz jednak interesuj ca! Edukacja ta z jakich nie do ko ca jasnych powodów zachowa a
stosunkowo wysoki poziom zarówno gdy chodzi o program nauczania, jak i o wymagania wobec
uczniów. Natomiast wtr ty ideologiczne by y stosunkowo atwe do identyfikacji. Wprawdzie
obowi zywa a zasada: patriotyczny w formie - socjalistyczny w tre ci", to jednak elementy
patriotyczne w edukacji by y obecne. O poziomie nauczania mogli przekona si emigranci z czasów
PRL-u, których dzieci zazwyczaj nie mia y k opotu w szko ach zagranicznych, a raczej uderza niski
poziom szkó zachodnich, zw aszcza publicznych w porównaniu z poziomem szkó polskich.
Po roku 1989 nadzieje milionów Polaków na budowanie suwerennego pa stwa obj y równie
edukacj . Chodzi o przede wszystkim o odzyskanie pi knych polskich wzorów, obyczajów,
ocenzurowanej i zubo onej literatury, chodzi o o przywrócenie w pe ni polskiej szko y z jej najlepszymi
tradycjami. Tymczasem dzia ania posz y w innym kierunku. Rozpocz si proces kosmopolityzacji
polskiej szko y w stron socjalistycznego europejskiego internacjonalizmu, i to niezale nie od tego,
czy u w adzy by a lewica czy prawica. Wynika o to z polityki podporz dkowywania Polski
strukturom europejskim. Proces integracji Polski z Uni Europejsk od pocz tku lat 90. obj w
ramach fazy dostosowawczej równie edukacj . Realizowano programy dostosowywania polskiego
szkolnictwa zawodowego i technicznego do standardów funkcjonuj cych w pa stwach Unii Europej-
skiej, co mia o u atwi integracj systemu i struktury polskiego szkolnictwa ze strukturami szkolnictwa
w pa stwach Unii. Realizowano te zmiany w ramach ró nych programów, jak: TEMPUS, TESSA,
TERM, SOCRATES etc. Programy te obj y ca reform edukacji w Polsce zarówno co do tre ci,
jak i kadr, a tak e metod. Reforma by a realizowana za pieni dze Unii Europejskiej i pod jej
dyktando4.
- 49 -
W ten sposób w adze pa stwowe, niezale nie od tego czy rz dzi a lewica czy prawica, realizowa y i
realizuj program Unii Europejskiej. Jest w tym jaka nies ychana nadgorliwo i zupe ny brak ambicji.
Oddano edukacj w r ce obce, to znaczy oddano dusz polskiego narodu obcym, bo edukacja
kszta tuje przecie dusz , a kszta tuj c dusz tworzy albo nie tworzy narodu. Ju nie w asne
pa stwo, ale mi dzynarodowa struktura przygotowuje nam edukacj zarówno pod wzgl dem
programu, jak i metod, kadry i mechanizmów administracyjnych. Rzecz paradoksalna, w krajach Unii
Europejskiej wcale nie ma jednolitego systemu edukacji. Okazuje si bowiem, e systemy
wiatowe pa stw europejskich maj silnie zró nicowane struktury organizacyjne uzale nione od
warunków ekonomicznych, historycznych, politycznych i spo ecznych". Co wi cej, przewa a
tendencja decentralizacyjna5. Nie ma wi c w krajach cz onkowskich Unii Europejskiej jednolitego,
ponadpa stowego systemu edukacji, kraje te, jak dotychczas, maj w asne systemy edukacyjne. Czy
w takim razie Polska wyprzedzi a Europ " i dobrowolnie podda a si nowemu, ponadpa stwowemu
modelowi jako królik do wiadczalny? Mo e brukselscy projektanci chc na Polsce wypróbowa takie
rozwi zania, które wciela b w innych krajach europejskich posiadaj cych swoj w asn , siln
tradycj ?
Unia Europejska budowana jest w oparciu o metody zaczerpni te z cywilizacji bizanty skiej. Na
czo o wysuwa si tu przerost prawa i administracji. Jednak tre , która wype nia te ramy nie jest
bizanty ska, cho by ze wzgl du na gwa townie post puj cy sekularyzm (ze wiecczenie); Bizancjum
natomiast by o pa stwem religijnym. Jaka jest wobec tego tre ideowa promowana w Unii
Europejskiej? T tre ci jest - socjalizm.
Na czym polega istota socjalizmu? Przede wszystkim na zabsolutyzowaniu spo ecze stwa. Jest ono
czym wy szym od poszczególnego cz owieka, cz owiek jest tylko cz ci spo ecze stwa, ale tak
cz ci , któr spo ecze stwo po prostu tworzy. St d nazwa socjalizm" od socius (spo eczny). Gdy
komunizm k adzie nacisk na wspóln (communis) w asno , tak socjalizm k adzie nacisk na spo ecze -
stwo. Spo ecze stwo, zdaniem socjalistów, tworzy cz owieka we wszystkim, a wi c równie
[ Pobierz całość w formacie PDF ]