[ Pobierz całość w formacie PDF ]
5
On w pełni jedno z Ojcem. Całkowita rezygnacja z siebie
ludzi wolnych i równych .
stanowi gwarancję udzielenia Mu definitywnego manda
Osoba Jezusa, którą spotykamy w Biblii, jest jednak
tu do reprezentowania Ojca, gdyż staje się On doskonałą
zupełnie inna. Oczywiście, nie możemy tutaj rozwinąć
przejrzystością i obecnością Ojca. Odłóżmy na bok fakt,
pełnej chrystologii. Rozstrzygające znaczenie ma dla nas
że w tym całkowitym powierzeniu się Chrystusowego Ja"
fakt, że Jezus twierdzi, iż otrzymał misję bezpośrednio od
ojcowskiemu Ty" i w wynikającym stąd wzajemnym prze
Boga, a więc we własnej osobie reprezentuje On autory
nikaniu się owego Ja" i Ty", odbija się tajemnica trynitar-
tet samego Boga. We wszystkich ewangeliach jawi się On
na, która staje się jednocześnie wzorem naszej egzystencji.
jako posiadacz mandatu, władzy pochodzącej od Boga
Dla nas ważne jest tutaj to, że Jezus stworzył nową formę
(Mt 7,29; 21,23; Mk 1,27; 11,28; Ak 20,2; 24,19 i in.). Jezus
- Dwunastu, która pózniej, po zmartwychwstaniu zamie
głosi orędzie, którego sam nie wymyślił; On został po
nia się w posługę Apostołów, czyli Posłanych. Jezus udziela
słany" z zadaniem, wywodzącym się od Ojca. Ewangelista
Apostołom swojej władzy, swojej mocy, a w ten sposób ich
Jan rozwinął w sposób wyjątkowo jasny tę ideę posłan
posługa zostaje ściśle sprzężona z Jego własnym posłan
nictwa, nie czyniąc jednak przy tym nic innego, jak tylko
nictwem: Kto was przyjmuje, Mnie przyjmuje", mówi do
potwierdzając i wyjaśniając punkt widzenia, który zajmuje
Dwunastu (Mt 10,40; por. Ak 10,16; J 13,20). Przychodzi
centralne miejsce również u synoptyków. Paradoks po-
tu na myśl rabinistyczne stwierdzenie: Wysłannik jakie
goś człowieka to jakby on sam". Potwierdzają to wszystkie
teksty, w których Jezus przekazuje uczniom swoją władzę:
Znamienne dla tego stanowiska jest dzieło A. Von Harnacka,
Das Wesen des Christentums (1900), wznowienie, Stuttgart 1950.
Mt9,8; 10,1; 21,23; Mk6,7; 13,34; Ak9,l; 10,19. Zbieżność
"' Por. np. L. Boff, ]esus Cristo Libertador, Petropolis 1972.
103
102
IV. NATURA KAPAACSTWA
KOZCIA - WSPLNOTA W DRODZE
służba, w której jesteśmy całkowicie oddani drugiemu, owo
formy posłannictwa Jezusa z formą posłannictwa Aposto
dawanie tego, co nie pochodzi od nas, w języku Kościoła
łów zostaje pózniej rozwinięta w sposób wyjątkowo jasny
nazywa się sakramentem. Właśnie to mamy na myśli, gdy
w Czwartej Ewangelii: Jak Ojciec Mnie posłał, tak i Ja
określamy święcenia kapłańskie słowem sakrament: tutaj
was posyłam" (13,20; 17,18; 20,21;)'.
nie eksponuje się własnych sił i zdolności; tutaj nie powie
Doniosłość tego stwierdzenia staje się oczywista tylko
rza się urzędu jakiemuś wyjątkowo sprawnemu funkcjo
wówczas, gdy przywołamy na myśl to, co powiedzieliśmy
nariuszowi, który znajduje odpowiednie dla siebie zajęcie,
niedawno na temat struktury misji Jezusa, to znaczy, że
po prostu dlatego, że może na tym zarobić; nie chodzi tu
całe Jego posłannictwo jest relacją, więzią. Dlatego zro
też o pracę, w której, dzięki swoim kompetencjom, można
zumiałe jest dla nas znaczenie następującego zestawienia
sobie zapewnić utrzymanie, a potem robienie kariery. Sa
wypowiedzi Jezusa:
krament oznacza: daję to, czego sam dać nie mogę; czynię
Syn nie może niczego czynić sam z siebie" 0 5,19, 30).
coś, co nie zależy ode mnie; uczestniczę w misji i stałem
Beze Mnie nic nie możecie uczynić" (J 15,5).
się przekazicielem tego, co przekazał mi Ktoś Inny. Dlate
Owo nic", które uczniowie współdzielą z Jezusem,
go nikt nie może sam siebie ogłosić kapłanem; podobnie
wyraża równocześnie moc i słabość apostolskiej posługi.
jak żadna wspólnota nie może z własnej inicjatywy powo
Sami z siebie, jedynie siłami rozumu, poznania i woli nie
łać kogoś do takiego zadania. Tylko w sakramencie moż
mogą uczynić niczego, co jako Apostołowie czynić powin
na otrzymać to, co należy do Boga, i zostać włączonym
ni. Jakże mogliby powiedzieć: Odpuszczam ci twoje grze
w misję, która czyni ze mnie wysłannika i narzędzie Ko
chy"? Jakże mogliby powiedzieć: To jest ciało Moje"? Jak
goś Innego. A zatem, właśnie owo oddanie siebie Komuś
[ Pobierz całość w formacie PDF ]